Direktlänk till inlägg 14 december 2008

Farmors goda JULBRÖD !

Av Anna - 14 december 2008 18:49

Så var det dax.

Farmors godaste JULBRÖD som alltid bör finnas till jul.

Recept:

1 liter mjölk + 1 liter havregryn. blandas och låtes stå över natten eller ialla fall flera timmar.

tillsätt sedan:

2,5 dl dl rågmjöl

11 dl vetemjöl

2,5 dl socker

2 tsk salt

3 msk hjorthorns salt

200 g smör eller margarin.

spar lite av mjölet till utbakningen.

Rör ihop degen. Kavla ut den (inte hela på engång) till en tunn platta

ca 0,5 cm hög.

Ta ut runda kakor med en burk eller skål. Ca 15 cm tvärs över.

lägg på plåt och nagga dom lätt.

Baka i 200 *c ca 10 min.

Pensla med vatten efteråt.

Äts med god aptit, gärna med julskinka och en god senap på.

 MUMS !



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 11 januari 2009 19:09

Ny blogg på min hemsida för GENMONS MARSVIN www.genmon.zoomin.se   Hoppas ni hittar dit. lättare att samordna hemsida och blogg där. lättare att lägga in bilder också.   MVH Annalisa ...

Av Anna - 29 december 2008 15:42

Slutet på det här härliga året närmarsig. Det känns bra, tycker nog det varit ett ganska trivsamt år. Små trevliga händelser, inget speciellt. Inget speciellt jätte tråkigt. Jobbet har känts bra, jag trivs, vi har kul ihop, vilket vi hoppas fortsätte...

Jul

Av Anna - 25 december 2008 17:44

Julafton och jul dagen, Nu har dom varit. Roligt men samtidigt skönt att dom är över. Allt är ett sånt shjå, innan. Fast i år har vi  (rättare sagt jag) försökt tagit det lite lugnare. Dom stora killarna är ju med på vuxen bytar klappen, det är ju br...

Av Anna - 20 december 2008 22:54

Mellan sonen fyller 19 i dag  GRATTIS! Tänk att man kan älska en vuxen drasut, på 19 år som är längre än en själv, precis lika mycket som för nitton år sedan, när han landade på min mage efter förlossningen. Jag tror jag grinar. Det är visst hormoner...

Av Anna - 10 december 2008 18:17

Tänk vad roligt det var att göra pepparkakshuset, Alla söner och därtill två flickvänner. Jätte trevligt. I dag , gick jag till jobbet fast jag var helrisig, skulle möta en tjej från komtek, om vår satsning på teknik förskola. Men efter maten gick ja...

Presentation

Omröstning

Vilken är ditt favorit marsvin
 Lunkarya
 Sheltie
 Peruan
 Abbessiner
 Self
 nonself
 alpaca
 merino
 skinny
 lakeland
 cuy
 teddy
 rec
 CH teddy
 korthårig blandis
 långhårig blandis
 virvel blandis.
 annan sorts marsvin

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards